צ'י קונג להתקפי חרדה

בחור ממוצא אסייתי מחייכת באגם

התקפי חרדה הם תחושות של פחד וחרדה המופיעות במפתיע וללא סיבה הגיונית. הרפואה המערבית מציעה טיפול תרופתי בשילוב עם טיפול פסיכולוגי בשיטת CBD. בהתקף החרדה יש תופעה של היפרוונטילציה (איוורור יתר של הריאות) שמעצים את תחושת החרדה. שימוש בטכניקת צ'י קונג להתקפי חרדה יכול להועיל משום שצ'י קונג משלב טכניקות נשימה שונות.

מה זה התקפי חרדה?

התקפי חרדה הם התקפים המופיעים ללא סיבה הגיונית וברורה ובמהלכן האדם מרגיש פחד גדול וחרדה המלווים בתסמינים גופנים כמו: דופק מהיר וחזק, עלפון, הזעה, תחושת חום, סחרחורות ועוד.
התקף חרדה מגיע במפתיע בפעילויות שגרתיות בחיים ואף עשוי להופיע בזמן שינה.
אדם בהתקף חרדה מרגיש תחושה שהיא מציאותית עבורו שהוא הולך למות.
התקפי חרדה המכונים גם התקפי פאניקה, נמשכים במרבית המקרים דקות ספורות ותסמיני הגוף הם ביטוי פיזי טבעי של מערכת ההגנה בגוף למצב של פחד ומהווים הכנה להתמודדות של "בריחה או לחימה".
בהתקף חרדה הגוף מפעיל את מערכת ההגנה לשווא.
אם התקפי החרדה גורמים לשינוי התנהגותי אז עלולה להתפתח הפרעת חרדה.
קיימים הבדלים גדולים בהופעת התקפי חרדה במדינות שונות. באירופה התקפי חרדה יופיעו בכ-3% מאוכלוסיה בשנה ואילו בארה"ב 11% מהאוכלוסיה יחוו התקף חרדה בשנה.
מחקרים מראים שהתקפי חרדה נפוצים יותר בקרב נשים גרושות ופרודות והשיעור הגבוה שלהם בנשים הוא בקבוצת הגיל 25 עד 34. בגברים התקפי חרדה מתרחשים יותר בקבוצת הגיל 30 עד 44.

טיפול בהתקפי חרדה

להתקפי חרדה יש מספר אופציות טיפוליות הכוללות טיפולים פסיכולוגיים וטיפול תרופתי.
ברפואה המערבית הטיפול באמצעות שיטת ה-CBT בשילוב עם מעכבי ספיגת סרטונין נחשב לטיפול היעיל ביותר ויש המציינים כי הטיפול בCBT יכול להניב שיעור הצלחה של 80%.
בנוסף לטיפולים אלו גם שינויים באורח החיים יכולים להניב הצלחה במניעת התקפי חרדה. שינויים כגון: הפחתת צריכת קפאין, ביצוע פעילות אירובית כמו ריצה, שיטות להרפיית שרירים, צריכת CBD וטכניקות נשימה.
בהתקף חרדה קצב הנשימה מואץ והוא גורם להיזון חוזר והעצמה של תחושות החרדה והפאניקה.
תרגול שיטה כמו צ'י קונג המשלבת נשימה מודעת עם תנועה יכולה להקל על תסמיני התקפי החרדה.

השיטה

שיטת הצ'י קונג היא אחת מארבעת היסודות החשובים של הרפואה הסינית המסורתית בנוסף לדיקור סיני, צמחי מרפא, תזונה ועיסוי.
תרגול צ'י קונג משלב אלמנטים של גוף ונפש באמצעות תנועות חלקות וזורמות המבוצעות באיטיות עם נשימה מודעת.
תרגילים הגורמים להרמוניה של הגוף והנפש עובדים מאפשרים לשלוט בצ'י ולשפר את הבריאות הפיזית והנפשית.

מחקרים על יעילות הצ'י קונג להתקפי חרדה

בסקירה מדעית שנערכה בנושא הוצגו מספר מחקרים שבדקו את יעילות השיטה הראו כי מתרגלי צ'י קונג ראו הפחתה משמעותית בחרדה לעומת מתרגלי פעילות גופנית אחרת.
בסקירה מציינים החוקרים כי לתרגול צ'י קונג יש טווח מאוד רחב של תועלת רפואית כגון: תרומה לבריאות העצם, שיפור סיבולת לב ריאה, מניעת נפילות ושיפור שיווי המשקל, שיפור במצבי דיכאון, חרדה ותחומים נוספים.