התקשרו 054-4983478 054-4983478

“מרור זה שאנו אוכלים על שום מה?”

יציאת מצרים בראי הז’יננג צ’י קונג

כתיבה: ד”ר צביקה שינברג
עריכה: לולי הורן עזרא

חג הפסח מציע לנו מדי שנה להתבונן מחדש בסיפור יציאת מִצְרַיִם. סיפור מיתי זה עוסק בתהליך ארכיטיפי של מצוקה וסבל, עבדות במִצְרַיִם ובשחרור וגאולה מסבל זה. פרשנים רבים עסקו בניסיון להבין את הסיבה לכך שדווקא בני ישראל, “הנבחרים”, מוצאים עצמם עבדים במִצְרַיִם. האם זהו עונש על חטאי העבר? גזרה משמים? המקרא לא נותן תשובה ברורה לשאלה זו – שאלת ה- “למה”. לעומת זאת הוא נותן תשובה לשאלה אחרת שאולי חשובה הרבה יותר, גם בהתמודדות שלנו, בכאן ועכשיו, עם “מִצְרַיִם שלנו”. העבדות והסבל שבחיינו. המקרא נותן תשובה ברורה לשאלה – מהי התכלית? מה היה הצורך בעבדות במִצְרַיִם?

יעקב מחליט לרדת מצריימה לפגוש את בנו יוסף (לאחר שגילה במפתיע כי הוא חי). אבל רגע לפני הירידה ל מִצְרַיִם הוא נבהל. יעקב מבין שהנבואה אותה קיבל אברהם בברית בין הבתרים על גלות מִצְרַיִם – “ועבדום ועינו אותם 400 שנה” – מתממשת. בלילה בחלום מתגלה אליו אלוהים ומגלה לו גילוי מהותי, תומך ומעודד עבורו ועבור כולנו, בהתמודדות עם חווית הגלות, העבדות והסבל במִצְרַיִם האישית שלנו.

“וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם” (בראשית מ”ו ג’)

“אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה” (בראשית מ”ו ד’)

Exodus from Egypt

אלוהים מרגיע את יעקב ומגלה לו שעבדות מִצְרַיִם תכליתה היא צמיחה. עבדות מִצְרַיִם תהיה כור היתוך, שיאפשר לבני ישראל להפוך לעם. הגלות, העבדות והסבל, הם חומרי הגלם שמהם בתהליך של גאולת מִצְרַיִם, יצמח עם חופשי המסוגל לקבל את התורה ולהגשים את ייעודו. עוד מרגיע אותו אלוהים ואומר, שלמרות שהחוויה תהיה של גלות, ניתוק ובדידות, ההשגחה והנוכחות האלוהית תלווה אותם לאורך כל הדרך ולא תעדר גם במחשכים.

העבודה על מערכת היחסים שלנו עם “מִצְרַיִם” שבתוכנו היא חלק מרכזי בצ’י קונג חכמת הריפוי (ז’יננג צ’י קונג). מערכת יחסים זו, יכולה לתרום רבות לתהליך השחרור מעבדות לחרות, או במילים אחרות לתהליך הריפוי שלנו. תהליך הריפוי מתחיל כבר בירידה למִצְרַיִם – המפגש עם החולי.

(קרדיט לציור שמן: קריעת ים סוף – לידיה קוזניצקי)

בדרך כלל נראה את מִצְרַיִם שבתוכנו כחלק נפרד, “רע”, שאינו שייך לנו. כשאנחנו לא בטוב נוצר בתוכנו פירוד – אם הכתף שלי כואבת, נוצר פירוד ביני לבין הכתף, היא סובלת, אני סובל ממנה. נוצר אולי אף פירוד ביני לבין הגוף שבוגד בי, או אף מעצמי שמה מתפנק ולכן לא מצליח להתגבר. אם החולי או השבר יותר קשים, יתכן וגם אהיה ממורמר או כועס על החיים בכלל, שנראה כי מפנים לי עורף ואולי אפילו אאבד את האמון שלי בהם, ואז ייווצר פירוד ביני לבין החיים והייאוש לא יאחר להופיע.

 מלאכת האיחוי  של שברי כלי החרס והחזרתו למצב השלם נקראת רפאות, והעוסק במלאכה זו נקרא רפא. המרפא או המתרפא, מתוך אותו שורש, עוסקים באיחוי של השבור והחזרה למצב השלם. תהליך הריפוי מטרתו לחזור חזרה למצב המחובר – אני אחד עם עצמי וגופי ואחד עם העולם שסביבי. אני ללא פירוד והביטוי הרגשי הטבעי המתלווה למצב זה הוא שמחה ואופטימיות.

הצעד הראשון והמהותי בתרגול הז’יננג צ’י קונג הוא להסכים לפגוש את ההתרחשויות השונות שעוברות דרכנו ברגע הזה. לאזור את האומץ והכוחות ולהסכים “לרדת מִצְרַיְמָה” – לפגוש את הקושי ואת המצוקה שבקרבנו. לא לברוח, להילחם או להתנתק, ממה שנוכח בתוכנו – אלא לתרגל קבלה חומלת ללא שיפוט או ביקורת.

המיכל המקבל והלא שיפוטי הוא התנאי הראשון שנדרש לצורך תהליך הריפוי, “המרור הזה שאנו אוכלים” כרגע הוא חומר הגלם להתמרה, שלב חיוני בתהליך הצמיחה והגשמת היעוד שלנו, והירידה עמוקה ככל שתהיה היא תמיד לצורך עליה. כדברי אלוהים האומר ליעקב – “אל תירא מרדה מִצְרַיְמָה כי לגוי גדול אשימך… אנכי ארד עמך מִצְרַיְמָה ואנכי אעלך גם עלה”.

מוזמנים להצטרף אלינו לסדנא הקרובה עם ד”ר צביקה שינברג – “עמוד השדרה והאלכימיה של הריפוי” – שתתקיים ב-4/5.

ד”ר צביקה שינברג – רופא, מטפל ברפואה סינית, מורה ומנחה סדנאות צ’י קונג בקבוצות ובעבודה פרטנית. מחלוצי הרופאים שהחלו לשלב רפואה משלימה לתוך הממסד הרפואי.

Fire Elemet

כיתוב

Earth Element    Wood Element

שמרו על קשר - הרשמה לניוזלטר

מעוניינים לקבל מידע ועדכונים אודות מגוון פעילויות המרכז? הרשמו לדיוור של צ'י סנטר ונוכל לשמור על קשר.

  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.