מסע לתוך השקט

חשיבות ההרפיה בתרגול

כתיבה: חיים שוורצמן
עריכה: לולי הורן עזרא

רובנו יודעים עד כמה הרפיה היא דרך מצוינת להפחית סטרס, להפחית כאב, ובאופן כללי היא מועילה לחיים בריאים ושלווים יותר. ישנן טכניקות הרפיה שונות – למשל תרגילי מדיטציה, ויזואליזציה, נשימה וכד’.

בשנים האחרונות התפרסמו מספר מחקרים על השפעותיו הבריאותיות של תרגול צ’י קונג ועל הרפיה אינטנסיבית. לדוגמא, מספר מחקרים הראו הפחתה ברמת מתח ודחק לאחר תרגול צ’י קונג לצד שינויים ברמות הורמונליות בדם כמו  קורטיזול, ACTH ואלדוסטרון בפלזמה 2004) Lee MS, Kang C-W, Lim H-J, Lee M-S). במחקר נוסף נבדקה השפעתו של תרגול צ’י קונג על היבטים ביו-פסיכוסוציאליים ופיזיולוגיים, ובין היתר השפעה על מצבי חרדה (2007 Yvonne W.Y. Chow, Hector W.H. Tsang).

תרגול יעיל בשיטת צ’י קונג חוכמת הריפוי (באנגלית Wisdom Healing Qigong ובסינית Zhineng Qigong) הוא להיות ולתרגל כל הזמן מתוך הרפיה ורוגע ללא התנגדות. כדי להגיע למצב הרפיה שיועיל מאוד לגופנפש אנו מתחילים את המסע דרך שלושה שלבים, שלב אחר שלב:

  • תרגול ברמה הפיזית – כאשר כל שכבות הגוף – עור, שרירים, רצועות, גידים ומפרקים – נמצאים במצב הרפיה ללא כל מתח מיותר.
  • ברמת האנרגיה – כאשר הדם והאנרגיה (צ’י) זורמים בצורה חלקה ורציפה בכל הגוף ללא כל חסימה וכיווץ.
  • ברמה הנפשית – כאשר המיינד שלנו נרגע אין יותר התנגדויות ומחשבות מסיחות. הימצאות במצב תודעה “פתוח ומתרחב”, פשוט להיות ולהתמסר לרגע העכשווי.

איך זה להרגיש רפוי ורגוע? כאשר נגיע למצב של רוגע והרפיה, נוכל להרגיש שהגוף הפיזי שלנו נעשה רך וקל, כמו אוויר העולה ומתמזג עם השמים הכחולים. אפשרי שנרגיש חמימות ונינוחות מכף רגל ועד ראש. וברמה עמוקה יותר של הרפיה, נרגיש שהתודעה שלנו מתרחבת ומתחברת עם היקום העצום, עד כדי כך שאנו מתמזגים והופכים אחד עם היקום.

מהי תודעה נוכחת ומרפא? העיקרון המרכזי בתרגול צ’י קונג “חוכמת הריפוי” הוא “לחזור אל הגוף” ו-“לפגוש את עצמכם”. לרוב, תחושת המתח והכיווץ הפנימי שאנו חווים, נובעת מרצף מהיר ואין סופי של מחשבות. המיקוד והעיסוק היומיומי הוא במה שמתרחש בחוץ ואיך המיינד שלנו מגיב לזה (זיכרונות מהעבר ומחשבות עתידיות מכילים בעיקר מידע ורשמים מהסביבה החיצונית).

רוב התגובות הן בשדה הפעילות של המיינד, ולרוב השדה מקבל הזנה מעולם הרגשות שלנו כרטט אנרגטי המגיע מתוך אנרגיית האברים הפנימיים. לדוגמה ברגע שהאנרגיה בכבד (liver) תקועה, הוא מעורר תגובה של אנרגיה רגשית העולה אל המיינד ושם התגובה “מוקלדת” כמידע וכביטוי לרצף מהיר של מחשבות ותגובות. האנרגיה הרגשית שעולה מתוך האברים הפנימיים, לפעמים מתבטאת כפרץ רגשי לא מאוזן, או כמחשבה שלילית, או הרסנית, וברגע שאנו מתחילים להזדהות עם אותה האנרגיה היא מתחילה להזין אותנו ואת עולם המחשבות שלנו באמצעות סיפורי עלילה שאנו מספרים לעצמנו, ויכולות להצטרף אליה גם תחושות של כאב או מחלה.

ברגע שנבין שכל מה שמוקלד בתוך המיינד כמחשבות ורגשות (ומתבטא לעיתים בכאב, פחד, עצבות, מחשבות כלשהן) זה לא מצב “העצמי האמיתי”, נצא מחוויה של “אישי ומשמעותי”, באותם רגעים, כשנתחיל להתבונן ולחזור הביתה אל הגוף, נכיר בכל תחושה או הרגשה שבתוכנו, נבין שתחושה היא רק תחושה שעולה במרחב ההכרה… ואז השחרור מהמחשבות והרגשות האלו יתרחש תוך זמן קצר.

הרי סטרס עושה את החיים שלנו מאוד קשים ומאתגרים ויכול לפעמים לייצר מחלות אורגניות, ובנוסף לכך, הוכח במספר מחקרים הקשר בין הסטרס להאצה בתהליך ההזדקנות. ולכן, הגישה בצ’י קונג היא קודם כל לקבל ולהכיל את כל התחושות והרגשות, להתבונן ולהיות מודע לכל מה שמתרחש בתוכנו, ללא הזדהות, ולהיכנע ולהתמסר לרגע העכשווי במדיטציות סיניות – בצ’י קונג מכנים זאת גם “לשבת ולשכוח” (Zuowang  坐忘 ).

ברגע שאנו מעבירים את הנוכחות שלנו, ומחזירים את המודעות לגוף, מתמסרים למה שיש ו”מתיידדים” עם כל מה שמתרחש, ללא ניסיון של שלילה ומאבק, מתמירים מה שמתרחש ברגע, לא מנסים להיפתר מ”אויב” ולדחות אותו, רוב ההתנגדויות, ההתכווצויות והמתחים הפנימיים שאנו חשים במיינד פוחתים, וכוח החיים (הצ’י) זורם בתוכנו.

בתוך המרחב הפנימי של גופנו אנו נחשפים לכוח מאוד עוצמתי שזורם בנו, הצ’י שהוא כוח החיים הפנימי, הצ’י שכל הזמן נמצא כאן וממלא את כל מרחב הגוף, וברגע שמקשיבים וחשים זאת חווים חיבור. לדוגמא, אם נושיט את היד לפנים, נעצום עיניים ו”נתבונן” לתוך המרחב הפנימי של היד, נרפה, נניע ברכות את אצבעות הידיים מבפנים, אחר כך נתחיל להניע את פרק כף היד, נחוש את הזרוע דרך המרפק וכן הלאה, פתאום נכיר בתחושה חדשה, נכיר ונחוש את הזרימה הפנימית של כוח החיים שנמצא בתוך מרחב היד. המודעות שלנו מתחילה להיכנס ולחדור עמוק פנימה, מגלה את אותה אנרגיית חיים הנמצאת בכל תא ותא בגופינו, התחושה הזו של התרחבות מאוד משחררת  ועוצמתית.

בתהליך ההתבוננות, לתחושות בתוך גופנו על מצבי הרוח או במחשבות משתנות אחרות, ניתן להבחין שמשהו תמיד מפעיל אותנו, איכות אנרגטית עולה בתוכנו, ובאותם רגעים נאפשר למחשבות להתפוגג ולהניח לעצמינו להירגע, לחוש את שקט ומנוחה, שהם מעבר  להתרחשות. ללא הזדהות והיצמדות נגלה שישנה אינטליגנציה אנרגטית עמוקה שהיא אנרגיית חיים – הצ’י הפנימי (Hun Yuan Qi)  שנמצא בתוך גופינו וזורם בתוכו והוא חלק מהצ’י הטהור שנמצא וממלא את היקום כולו.

אנחנו כמו ילדים הבונים ארמונות בחול, יודעים שיבואו גלים וישטפו את הכל, יודעים שהארמון יתפרק ויתמזג עם כל יתר החול שבים. לכן, ראו את ההתרחשויות כפשוטן, כמשחק, תיהנו מהן במלואן, ותגלו שתחושת השחרור, בלי היצמדות והזדהות, מביאה למצבי הרפיה עמוקים. 

באותם רגעים שנסיר את מגבלות המיינד, נלך מעבר למחשבות ותחושות, מעבר לרעשים פנימיים שיוצרים אדוות וגלים, נתחבר לאוקיאנוס של שקט אינסופי, למצב של תודעה טהורה, להרפיה עמוקה, נוכל להכיר באותה אנרגיה הנמצאת שם, out there, ככוח ריפוי הממלא את היקום כולו, ככוח אהבה ללא תנאי, וברגע החיבור תתרחש התמרה ושינוי בכל הווייתנו.

אז איך מתחילים? התרגול פשוט, אפשר להתחיל עכשיו, אפשר להצטרף לקבוצת תרגול, אפילו רק פעם אחת בשבוע ואז בבית פשוט להתחיל לתרגל, להתחיל בתרגול קצר, ולהתמיד ובהדרגה לתרגל יותר.

תרגול נעים, חיים שוורצמן (-: